Co to jest ergonomia pracy? BHP w pracy biurowej przy komputerze

11.02.2024
Co to jest ergonomia pracy? BHP w pracy biurowej przy komputerze

Ergonomia w pracy biurowej


Jak zachować prawidłową postawę pracując przy biurku? W przypadku pozycji siedzącej należy siedzieć z plecami wyprostowanymi - ramiona powinny być skierowane wzdłuż tułowia, zaś łokcie oparte na podłokietnikach. Zatem jak prawidłowo siedzieć? Przede wszystkim plecy powinny być oparte na oparciu, ramiona należy swobodnie opuścić wzdłuż tułowia, przedramiona powinny być oparte na podłokietnikach, nadgarstki nie powinny wisieć w powietrzu. Stopy powinny być także swobodnie oparte o podłogę. Nie powinien się pojawić żaden nacisk na uda, gdyż może to prowadzić do różnych komplikacji i chorób krwioobiegu oraz systemu nerwowego.

Istnieją także specjalne zalecenia ergonomii w pracy biurowej dotyczące mebli, które stanowią wyposażenie środowiska pracy. Optymalna wysokość blatu pod klawiaturę powinna wynosić 60-75 centymetrów. Wysokość blatu pod monitor około 60-70 centymetrów. Zaś optymalna wysokość siedziska krzesła powinna wynosić 45 centymetrów. 

Ergonomia w pracy BHP - zasada dostępności 

Zasada dostępności jest jedną z najważniejszych zasad kształtowania ergonomicznego środowiska pracy. Zasada ta zakłada łatwą dostępność wszelkich przedmiotów w środowisku pracy. Zakłada ona takie ustawienie przedmiotów, narzędzi, sprzętów i urządzeń w środowisku pracy, aby były one dostępne na wyciągnięcie ręki, aby można było ograniczyć wszelkiego rodzaju powtarzalne ruchy, które najczęściej prowadzą do mikrourazów, zwyrodnień oraz zmęczenia i znużenia pracowników. Zasada dostępności nakazuje także ograniczać wszelkiego rodzaju męczące ruchy względem naszego ciała, np. skręcanie głowy w celu zerknięcia na jakiś dokument. Można się spotkać ze specjalnymi akcesoriami, które skutecznie eliminują tego rodzaju ruchy względem naszego ciała. Pozwalają także na zachowanie ładu i porządku w środowisku pracy. Ruchome, obracające się podstawki na dokumenty pozwalają na przymocowanie ich do brzegu ekranu i dzięki temu nie skręcamy głowy i możemy jednocześnie patrzeć na ekran komputera oraz na dokumenty.

Ergonomia w pracy w pozycji siedzącej - monitor, mysz i klawiatura 

Stanowiska pracy oraz sprzęt biurowy nie zawsze są w stanie zapewnić ergonomiczne warunki pracy. Jednak na rynku można kupić cały szereg akcesoriów, dzięki którym będzie można poprawić ergonomię stanowiska pracy. Zasadnicze znaczenie ma tutaj ergonomia w pracy z monitorami komputerowymi (ekranowymi). Powinien być on ustawiony prostopadle do linii wzroku. Górna krawędź monitora powinna się znajdować nieco poniżej linii wzroku pracownika. Konieczne jest takie ustawienie monitora, aby można było go obserwować pod kątem 20-50 stopni. Na monitor powinno się patrzeć z odległości 40-75 centymetrów. Urządzenia, które poprawiają ergonomię pracy z monitorem to m.in podstawki pod monitor, dzięki którym można regulować jego wysokość względem linii wzroku. Dostępne są także stacje dokujące pod laptopa, które podnoszą monitor na odpowiednią wysokość.

Ergonomia pracy w pozycji siedzącej - ochrona oczu 

Zmysł wzroku jest najbardziej zagrożonym zmysłem w pracy biurowej. Wiele elementów, takich jak oświetlenie, rodzaj monitora, z którego się korzysta oraz jego ułożenie ma bardzo duży wpływ na ergonomię. Istnieje kilka podstawowych zasad ergonomicznych, dzięki którym można oszczędzać wzrok, tj. nie nadwyrężać go. Monitor komputera powinien być ustawiony w odległości 40-75 centymetrów od twarzy pracownika. Jego górna krawędź powinna się znajdować kilka lub kilkanaście centymetrów poniżej linii wzroku, zaś płaszczyzna ekranu powinna być ustawiona prostopadle do linii wzroku. Na ergonomię w kontekście wzroku i ochrony oczu bardzo duży wpływ ma także rodzaj monitora. Zaleca się stosowanie monitorów ciekłokrystalicznych i ledowych, które nie wytwarzają szkodliwego promieniowania oraz zapobiegają zmęczeniu wzroku. Szczególną wagę należy także przyłożyć do prawidłowego oświetlenia. Należy zadbać o możliwie jak najmniejszy kontrast pomiędzy jasnością ekranu i otoczenia. Odpowiednie ustawienie monitora względem okna pozwala na wyeliminowanie odblasków. W tym celu rekomenduje się ustawienie monitora bokiem do okna.

Ergonomia w pracy BHP - ochrona nadgarstków 

Ochrona nadgarstków jest bardzo ważnym aspektem ergonomii pracy biurowej. Dzieje się tak dlatego, że pracownicy biurowi spędzają znaczną część swojego dnia pisząc na klawiaturze. Przy pracy na klawiaturze nadgarstek powinien się znajdować w linii prostej do przedramienia. Niestety bardzo często nadgarstek jest skrzywiony, co powoduje, że w miejscu łączenia przedramienia z nadgarstkiem powstaje silny ucisk na nerwy. Długotrwały ucisk tego rodzaju w dłuższej perspektywie wywołuje chorobę określaną jako zespół cieśni nadgarstka. Choroba ta objawia się nadwrażliwością, drętwieniem, mrowieniem, bólem kciuka i trzech kolejnych palców oraz bólem całych dłoni i nadgarstków. Działania profilaktyczne, które mają zapobiegać powstawaniu i rozwojowi zespołu cieśni nadgarstka powinny obejmować prawidłowe ułożenie dłoni w czasie pracy przy klawiaturze.

Czasami ułożenie mebli i sprzętów w biurze uniemożliwia prawidłowe ułożenie dłoni. Jeżeli blat biurka znajduje się zbyt wysoko, to zaleca się, aby klawiatura była ustawiona na wysuwanej półce pod blatem.

Niewłaściwe warunki długotrwałej pracy przy komputerze mogą skutkować powstaniem całego szeregu mikrourazów. W czasie kursu bhp dowiadujemy się, że szczególnie narażone na uszczerbek są wzrok, stan psychofizyczny oraz układ szkieletowo-mięśniowy. Wszystkie szkolenia bhp w pracy biurowej przy komputerze podają przykłady chorób wzroku, które mogą być związane z nieprawidłowymi warunkami pracy przy komputerze. Należy do nich zaliczyć: przemijającą krótkowzroczność, rozmazywanie się obrazu, zły kontrast widzenia, podwójne widzenie, bóle oka, uczucie pieczenia, kłucia, łzawienie oczu, a także zaczerwienienie spojówek.  Dolegliwości wynikające ze zmęczenia oczu pracą przy komputerze są bardzo częste i skarży się na nie blisko 90% kobiet oraz 80% mężczyzn. Praca przy komputerze, z uwagi na jednostajność oraz powtarzalność czynności, może wywoływać uczucie zmęczenia oraz apatii. Uczucie zmęczenia może być również wywołane zbyt dużą ilością danych i informacji. Dolegliwości układu szkieletowo-mięśniowego mogą objawiać się powstawaniem poważnych stanów zwyrodnieniowych w rejonie szyjno-barkowym, palcach i nadgarstkach oraz w okolicach ud i odcinka krzyżowego kręgosłupa.

Warto przestrzegać zasad BHP w pracy biurowej, by praca była bezpieczna i nie prowadziła do problemów zdrowotnych. Więcej na ten temat piszemy tutaj: https://www.szkolenia-bhp24.pl/strefa-wiedzy/artykuly/zasady-bhp-pracy-biurowej

Dowiedz się więcej oglądając jeden z naszych filmów edukacyjnych: https://www.youtube.com/watch?v=XuAj_vlZz7A

Źródło grafiki: Obraz autorstwa vector4stock na Freepik

Skontaktuj się z nami

BEZPŁATNY TEST - zamów wybrane szkolenie