Praca biurowa - czynniki szkodliwe i uciążliwe
Czynniki szkodliwe i uciążliwe są niedogodnością dla pracowników. W pewnych sytuacjach mogą doprowadzić do powstania chorób zawodowych.
Na każdym szkoleniu bhp bardzo dużo uwagi poświęca się omówieniu zagadnień dotyczących szkodliwych i uciążliwych czynników. Są one obowiązkowym punktem każdego kursu bhp. Czynniki szkodliwe i uciążliwe można podzielić na czynniki fizyczne, chemiczne, biologiczne oraz psychofizyczne.
W pracy biurowej najczęściej spotykanymi uciążliwymi i szkodliwymi czynnikami: są hałas, oświetlenie oraz mikroklimat. Do pozostałych czynników fizycznych, które nie występują w pracy biurowej należy zaliczyć: wibrację, promieniowanie oraz zapylenie. Hałas jest najczęściej spotykanym czynnikiem uciążliwym w biurze. Jego przyczyną mogą być dźwięki pochodzące spoza budynku, urządzenia biurowe oraz inni ludzie. Zgodnie z zaleceniami polskiej normy hałas w biurze nie powinien przekraczać 55-65 db, zaś maksymalny poziom hałasu powinien się kształtować na poziomie 85 db. Istnieje kilka sposobów na to, aby ograniczyć hałas w biurze. Potrzebna jest odpowiednia konstrukcja okien, klimatyzacji oraz wyłożenie ścian i sufitów materiałami dźwiękochłonnymi. Wymagane jest także właściwe ustawienie stanowisk pracy. Należy unikać ustawienia stanowisk pracy naprzeciwko siebie. Co jakiś czas trzeba także przeprowadzać badanie natężenia hałasu.
Obejrzyj film BHP na temat tych kwestii: