Oszczędzanie energii i ekologiczne biuro w praktyce

01.11.2022
Oszczędzanie energii i ekologiczne biuro w praktyce
Oszczędzanie energii to ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, bowiem ma wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń. Poprzez wprowadzenie prostych zmian i zachęcanie pracowników do aktywnego udziału, każde biuro może przyczynić się do tworzenia bardziej ekologicznego miejsca pracy. Jednocześnie, oszczędzanie energii może przyczynić się do obniżenia kosztów operacyjnych, przynosząc korzyści zarówno dla firmy, jak i dla środowiska. Długofalowo może to znacznie wpłynąć na rentowność firmy, pozwalając uzyskać dodatkowe środki finansowe na inne obszary inwestycji czy rozwoju.
 

Ważne jest, aby od początku edukować pracowników i wyjaśniać, dlaczego dbanie o oszczędzanie energii w biurze jest tak istotne i jaki to ma wpływ na losy planety (w końcu to małe kroki prowadzą do wielkich zmian). Możesz zachęcać pracowników do używania kubków, szklanek, naczyń i sztućców wielorazowego użytku, zamiast tych jednorazowych (np. wyeliminować plastikowe kubki przy dystrybutorach z wodą i innymi napojami). Warto wprowadzić również dzbanek z filtrem na wodę, aby pracownicy nie musieli kupować wody w plastikowych butelkach.

Zalecamy zakup roślin do biura, bowiem rośliny wytwarzają więcej tlenu, kompensując przy okazji część substancji chemicznych uwalnianych do powietrza przez np. nowe meble biurowe. W ten sposób pomieszczenie pracy stanie się czystsze, bardziej higieniczne i przyjemniejsze do pracy.

Poniżej podajemy sposoby na oszczędzanie energii, które jednocześnie pozwolą na stworzenie miejsca pracy bardziej sprzyjającemu środowisku naturalnemu:

  • niepozostawianie urządzeń elektrycznych w stanie spoczynku/czuwania,

  • zamykanie okien przy włączonej klimatyzacji lub ogrzewaniu,

  • odłączanie ładowarki telefonu czy laptopa po ich naładowaniu,

  • wyłączanie światła w chwili opuszczania pomieszczenia,

  • gotowanie w czajnikach elektrycznych odpowiedniej do potrzeb ilości wody (a nie za każdym razem pełnego czajnika “na zapas”),

  • wyłączanie monitora po zakończeniu pracy,

  • używanie w drukarkach papieru z recyklingu i zakup ekologicznych akcesoriów biurowych - notatniki, segregatory, przybory do pisania,

  • używanie urządzeń automatycznie wyłączających się po godzinach pracy (np. instalacji klimatyzacyjnej),

  • drukowanie dwustronne, najlepiej tylko w czerni i bieli i w włączoną opcją “oszczędzania tuszu”,

  • używanie jednostronnie zadrukowanych kartek jako papieru “na brudno” zamiast jego wyrzucania (chyba, że wydruk zawiera dane osobowe czy inne informacje poufne lub wrażliwe),

  • używanie energooszczędnych żarówek LED,

  • używanie ekologicznych środków czyszczących,

  • wykorzystywanie naturalnego oświetlenia bez zasłaniania okien (Światowa Rada Budownictwa Ekologicznego przedstawiła badania, z których wynika, że pracownicy ulokowani w pobliżu oświetlonych słońcem okien mają o 15% wyższą wydajność!),

  • segregacja śmieci na poszczególne typy odpadów (plastik, papier, odpady organiczne itd.),

  • przeznaczanie fusów z kawy jako nawozy do kwiatów bądź jako peeling do skóry.

Pamiętajmy, że jeśli mamy działający sprzęt elektroniczny (np. stary laptop, z którego już nie korzystamy), którego chcemy się pozbyć, warto w takiej sytuacji przekazać je na cele charytatywne odpowiednim fundacjom, zamiast wyrzucać je do śmieci. Warto również zaproponować pracownikom dojazd do pracy rowerem, zamiast samochodem.

Wdrożenie rozwiązań, które mają na celu oszczędzanie energii w biurze, ma duże znaczenie jeśli chodzi o budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Pozwala wyróżnić się na rynku, przyciągnąć najlepszą kadrę, wzmacnia pozycję, buduje prestiż . Dlatego firma dbająca o oszczędzanie energii może być postrzegana jako odpowiedzialny podmiot, co może przyciągać nowych klientów i utrzymywać lojalność obecny klientów, pracowników czy podwykonawców.

Poza ekologią w biurze, ważna jest też bezpieczna i higieniczna praca (która odnosi się również do oświetlenia, temperatury powietrza czy hałasu). Jakie więc czynniki szkodliwe i uciążliwe mogą występować w pracy biurowej? https://www.szkolenia-bhp24.pl/strefa-wiedzy/artykuly/praca-biurowa-czynniki-uciazliwe-i-szkodliwe

Skontaktuj się z nami

BEZPŁATNY TEST - zamów wybrane szkolenie