Hałas w miejscu pracy - jak ograniczyć?

12.07.2024
Hałas w miejscu pracy - jak ograniczyć?

Hałas w miejscu pracy - jak ograniczyć? 

Niezależnie od zajmowanego stanowiska, każdy pracownik jest narażony na większy lub mniejszy hałas w miejscu pracy. Jak ograniczyć hałas w pracy? Jak zmierzyć hałas w pracy? To ważna część bezpieczeństwa i higieny pracy.

Sprawdzone sposoby niwelowania/ograniczania wpływu hałasu w środowisku pracy biurowej

  1. Zwiększenie odległości między stanowiskami pracy – te miejsca, które generują większy hałas, powinny być odizolowanie od reszty, najlepiej w specjalnej strefie biura, oddzielonej od pozostałych pracowników i ich stanowisk. Pomocne będzie także wydzielenie osobnej przestrzeni dla hałaśliwych urządzeń.

  2. Stworzenie “strefy ciszy” – najczęściej przyjmuje ona postać zamkniętego pomieszczenia, wygłuszonego specjalnymi materiałami, które służy do wyciszenia się czy prowadzenia ważnych rozmów.

  3. Panele akustyczne – stosowane są najczęściej w tzw. open spece’ach. Pomagają wygłuszyć dźwięki, dochodzące z innego stanowiska oraz dzielić przestrzeń pomiędzy nimi, dzięki czemu można mieć namiastkę własnej przestrzeni biurowej.

  4. “Zielone ścianki” – to inny rodzaj ścianki działowej. Najczęściej ma wygląd “rusztowania”, po którym pnie się zielony bluszcz. Rośliny świetnie radzą sobie w tłumieniu dźwięków otoczenia. Innym sposobem jest też postawienie na biurku lub w okolicy stanowiska pracy większych i mniejszych roślin doniczkowych, które również będą mieć właściwości niwelujące hałas z otwartej przestrzeni. Zieleń wpłynie też dobrze na jakość powietrza czy zdrowie oczu. 

Hałas w pracy biurowej jest nieunikniony, dlatego warto spróbować kilku rozwiązań, by ograniczyć jego wpływ na zdrowie pracowników i wydajność ich pracy. 

Sposoby ochrony przed hałasem

Jeśli nie jesteśmy w stanie wyeliminować przeszkadzającego nam hałasu w pracy, musimy zastosować środki, które nas przed nim ochronią. Pamiętajmy też, że pracodawca jest obowiązany eliminować lub ograniczać ryzyko zawodowe związane z nadmiernym hałasem, uwzględniając dostępne rozwiązania techniczne oraz postęp naukowo-techniczny. 


Jeśli mamy świadomość, że dany rodzaj pracy wiąże się z ciągłym hałasem - najlepszym sposobem jest niepodejmowanie takiej pracy w ogóle. Jednak łatwo jest mówić, trochę trudniej tego dokonać. Innym sposobem jest wyciszenie źródła hałasu (zamykanie drzwi, zastosowanie ścianki działowe, stworzenie specjalnej “strefy ciszy”). Pracodawcy powinni dążyć do ograniczenia procesów lub metod pracy, które powodują narażenie na hałas i zastępować je innymi, stwarzającymi mniejsze narażenia. Przykładem takich działań może być próba takiego ustawienia urządzeń, by hałasy przez nie wydawane nie nakładały się na siebie nawzajem oraz by nie nasilały ogólnego hałasu. 

Pracowników, którzy muszą pozostawać miejscach najbardziej hałaśliwych, powinno wyposażyć się w specjalne środki ochrony (zbiorowej i/lub indywidualnej) i starać się ograniczyć czas ekspozycji na hałas. Podstawowym środkiem ochrony indywidualnej są ochronniki słuchu. 

Popularne ze względu na ich skuteczność, jest zastosowanie w pracy ekranów dźwiękochłonnych, paneli, tłumików, materiałów oraz konstrukcji dźwiękoizolacyjnych i dźwiękochłonnych. Bardzo istotnym elementem ochrony pracowników jest szkolenie w zakresie poprawnego i bezpiecznego posługiwania się środkami pracy. 

Wszystkie te metody nie zmieniają jednak faktu, że podstawową metodą walki z hałasem jest likwidowanie jego źródeł i nietworzenie nowych. 

Jak zmierzyć hałas w pracy?


Jeśli sytuacja w miejscu pracy nie pozwala na uniknięcie lub wyeliminowanie ryzyka zawodowego wynikającego z narażenia na hałas, pracodawca udostępnia pracownikom środki ochrony indywidualnej słuchu (jeżeli wielkości charakteryzujące hałas w środowisku pracy przekraczają wartości progów działania) lub udostępnia środki ochrony indywidualnej słuchu i nadzoruje prawidłowość ich stosowania (jeżeli wielkości charakteryzujące hałas w środowisku pracy osiągają lub przekraczają wartości NDN).


Szczegółowe wymagania dotyczące częstotliwości badań i pomiarów dla hałasu, określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2.02.2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy – dalej r.p.c.s. 


Badania i pomiary hałasu lub hałasu ultradźwiękowego wykonuje się:


  • co najmniej raz na dwa lata - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono natężenie czynnika powyżej 0,2 do 0,5 wartości najwyższego dopuszczalnego natężenia (NDN), określonego w r.n.d.s.n;

  • co najmniej raz w roku - jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono natężenie czynnika powyżej 0,5 wartości NDN.


Jeżeli podczas dwóch ostatnich badań i pomiarów hałasu, wykonanych w odstępie dwóch lat, natężenie czynnika nie przekraczało 0,2 wartości NDN, pracodawca może odstąpić od wykonywania badań i pomiarów. 

Powyższe badania i pomiary wykonuje się jednak ponownie, gdy nastąpiły zmiany w wyposażeniu technicznym, w procesie technologicznym lub w warunkach wykonywania pracy, które mogły mieć wpływ na zmianę poziomu emisji, poziomu narażenia albo wystąpiły okoliczności, które uzasadniają ich ponowne wykonanie.


Polskie normy: PN-N-01307: 1994 [19], PN-ISO 1999: 2000 i PN-EN ISO 9612:2011 (dla hałasu infradźwiękowego – w normach: PN-EN ISO 9612:2011 i PN-ISO 7196:2002; dla hałasu ultradźwiękowego: PN-EN ISO 9612:2011).

Więcej o czynnikach szkodliwych i uciążliwych w pracy biurowej przeczytasz tutaj: https://www.szkolenia-bhp24.pl/strefa-wiedzy/artykuly/praca-biurowa-czynniki-uciazliwe-i-szkodliwe

Źródło: https://www.prawo.pl/kadry/halas-w-srodowisku-pracy,186770.html

Skontaktuj się z nami

BEZPŁATNY TEST - zamów wybrane szkolenie